Uuden kouluvuoden aloitus oli melkoinen urakka! Samalla, kun yritin itse saada kaikki tarvittavat asiat hoidettua ennen ensimmäistä koulupäivää, vastuullani oli uusien opettajien työhönperehdyttäminen. Ja nyt siis pitää muistaa, että puhutaan opettajista, jotka eivät ole ensimmäistäkään oppituntia ikinä pitäneet, eivätkä ole saaneet opettajankoulutusta... Kun vielä siihen lisätään, että koululla ei välttämättä ole parhaat mahdolliset resurssit esim. oppikirjojen suhteen, piti pistää mielikuvitusta ja kokemuksen tuomaa osaamista todella peliin, että sai opettajille tarjottua edes jonkinlaiset edellytykset aloittaa työnsä. Ennen oppilaiden tuloa meillä oli vajaa viikko aikaa valmistautua heidän vastaanottamiseen.
Käytännössä tuo valmistautumisviikko meni siten, että päiväsaikaan tein parhaani auttaakseni opettajia ensin oppikirjojen löytämisessä. Se oli muuten ihan käsittämätön urakka, vaikka kaikki kirjat olivatkin nätisti kirjaston hyllyissä. Jostain ihmeen syystä kun kirjoissa ei ole mainittu, minkä luokan oppikirjasta on kyse... Ja tietysti osa kirjoista loisti poissaolollaan - olivat vielä matkalla jossakin Usan ja Kosraen välillä. Kun kirjat oli löytynyt (tai jääneet löytymättä), oli aika laatia vuosisuunnitelmat. Siinä vaiheessa kaivettiin netistä opetussuunnitelmaa ja yritettiin päättää, miten yhdysluokkatyöskentelyssä kunkin oppiaineen osalta toimitaan - opetetaanko kaikille samaa, vai mennäänkö vuorovuosisysteemillä. Lopuksi alettiin vääntää ensimmäisen viikon tuntisuunnitelmia. Omat työni jäi melko vähälle, kun vähän väliä joku oli toimistossa pyytämässä apua. Ja minun tehtävänihän oli tässä vaiheessa ennen kaikkea tehdä kaikkeni, että uudet opettajat pääsevät työhönsä kiinni. Niinpä omat työpäiväni jatkuivat pitkälle iltaan sen jälkeen, kun opettajat olivat saaneet oman päivän urakkansa hoidettua.
Onneksi olen oppinut jo kauan sitten kokkaamaan aina kerralla niin paljon, että siitä syö monta kertaa. Taisin ensimmäisen työviikon aikana kokata tasan kaksi kertaa... Yhtenä iltana istuin toimistossa tekemässä omia töitäni, kun opiskelijalähetti tytöt tulivat toimistoon kysymään, voisivatko he jotenkin auttaa. Heidän tarjouksensa lämmitti kovasti mieltä, mutta hommani olivat sellaisia, että niissä ei pystynyt auttamaan. Niinpä he sitten kysyivät, voisivatko he tuoda minulle ruokaa, kun aikoivat itselleen kokkailla. Sekös vasta mukavalta tuntuikin! Pian edessäni oli lautasella vastapaistettua maissileipää papujen kera. Siinä vaiheessa piti jo silmäkulmaa pyyhkäistä... Ihania opiskelijalähettejä minulla!!!
Opettajien lisäksi minä olen siis ainoa työntekijä koko campuksella. Minun vastuulla on mm. kaikki toimistotyöt. Ensin otin vastaan oppilaiden rekisteröitymiset tälle lukuvuodelle. Täällä jokainen oppilas ilmoittautuu (siis vanhemmat ilmoittavat) joka vuosi uudelleen kouluun, täyttää rekisteröitymislomakkeen ja maksaa rekisteröitymismaksun. Vielä koulunaloituspäivänä otin vastaan uusia rekisteröitymisiä. Opettajat (eikä kukaan muukaan) eivät siis tienneet etukäteen montako oppilasta luokassa lopulta tulisi olemaan. Kun oppilaat on tiedossa, pidän yllä oppilasrekisteriä, mikä onkin ihan oma mielenkiintoinen hommansa. Täällä kun oppilaan nimi saattaa muuttua vuosien varrella useampaankin kertaan ja osa oppilaista ei suinkaan asu vanhempiensa kanssa vaan jonkun sukulaisensa kanssa. Niinpä jokainen uusi oppilas joutuu tuomaan syntymätodistuksensa, jotta voimme varmistaa oppilaan oikean nimen.
Yksityiskoulussa kun ollaan, minun tehtäväni on kerätä vanhemmilta koulumaksut kuukausittain. Joka kuukausi lähetän koteihin "tiliotteen", mistä vanhemmat näkevät, paljonko heillä on maksettavaa. Suurin osa vanhemmista hoitaa maksut ajallaan, mutta osalla vanhemmista tahtoo maksut jäädä rästiin ja yhdenkin tytön vanhemmilla oli melkoinen urakka maksaa lähes kaikki viime vuoden koulumaksut kesän aikana, jotta he saivat rekisteröityä tytön täksi vuodeksi. Vanhat maksut kun pitää olla maksettuna ennen kuin voi rekisteröityä. Eikä oppilas saa edes keväällä todistusta ennen kuin maksut on hoidettu.
Osa vanhemmista ei kykene maksamaan lastensa koulumaksuja lainkaan. Joidenkin oppilaiden sukulaiset sponsoroivat heitä ja lopuille pyrimme löytämään sponsorit ulkomailta. Rehtorina minun odotetaan hankkivan nämä sponsorit... Onneksi edellinen rehtoripariskunta on ja yksi edellinen opiskelijalähetti ovat olleet suureksi avuksi ja he ovat hankkineet sponsoreita USA:sta ja sponsoroivat myös itse. Mutta ei haittaisi, vaikka meillä olisi muutama sponsori "varastossa", kun aina välillä tulee yhteydenottoja vanhemmilta, jotka haluaisivat lapsensa meidän kouluun, mutta heillä ei ole siihen varaa.
Sen lisäksi, että otan vastaan maksuja, kulutan myös sujuvasti koulun rahoja. Palkkojen/opiskelijalähettien kuukausirahojen jälkeen suurin menoerä on sähkö. Se on käsittämättömän kallista täällä saarilla. Kuukaudessa menee helposti 700 $ sähköön, eikä sekään välttämättä riitä. Haaveissa olisikin saada tänne niin pian kuin mahdollista aurinkopaneelit tuottamaan campuksella tarvittavan sähkön. Näin voisimme tarjota myös opiskelijaläheteille lämpimän suihkun eikä inhottavan rehtorin tarvitsisi olla nipottamassa ilmastointilaitteiden käytöstä...
Vaikka rehtorin työ on työllistänyt ainakin näin alkuvaiheessa enemmänkin kuin täyspäiväisesti, en silti ole pystynyt pysymään täysin erossa opettamisestakaan. Pari uutta oppilasta ovat tarvinneet kipeästi lisäapua lukemisessa ja kielen kanssa. Kumpikaan ei puhunut juuri lainkaan englantia koulun aloittaessaan ja vaikka kyseessä on kakkos- ja kolmosluokkalaiset, lukeminenkaan ei sujunut. Mikä ei ollut sinänsä yhtään yllättävää, kun englanninkielen kirjain-äänne -vastaavuudet eivät olleet ollenkaan hallussa. Niitä on nyt kovasti opeteltu ja kolmasluokkalainen on jo päässyt hyvin jyvälle englanninkielisen tekstin lukemisesta, vaikka hän ei lukemaansa vielä juuri pystykään ymmärtämään. Siinä lukiessa kartutetaan samalla sanavarastoa. Tokaluokkalaisen kohdalla saa tehdä huomattavasti enemmän töitä. En ole ollenkaan varma, osaako hän lukea äidinkielelläänkään, mutta vähitellen hän alkaa lukemaan lyhyitä kolmekirjaimisia sanoja, kun ensin tavaa sanan äänne kerrallaan.
Kun kerran campukselta ei löydy muita työntekijöitä, tarkoittaa se sitä, että periaatteessa minä olen vastuussa kiinteistöistä, autoista, pihasta, irtaimistosta, kaikesta mahdollisesta! Onneksi seurakuntalaisilta löytyy rutkasti auttavaa mieltä ja erityisesti Larry on ollut suureksi avuksi. Hän on ilmoittanut, että mitä ikinä apua tarvitsen käytännön asioissa, hän tulee ja auttaa. Hän on siis huoltanut autoja, leikannut nurmikkoa, vaihtanut ovien lukkoja, korjannut pyykkikoneen, vaihtanut rikkinäisen ilmaistointilaitteen uuteen, vaihtanut loisteputkilamppuja, nikkaroinut milloin mitäkin pientä tarvittavaa, juossut asioilla puolestani, ruokkinut rottia myrkkyherkuilla, roudannut roskia kaatopaikalle jne, jne...
Vaikka apuja onkin ilahduttavasti tarjolla, silti sitä tuntee itsensä melkoiseksi yleismies jantuseksi niin monesti. Pari viikkoa sitten jouduin hyppäämään koulukyytikuskiksikin. Koulun alettua pastori ajoi koulukyydit, mutta hän irtisanoutui työstään ja samalla myös kuskin hommasta. Kun uutta kuskia ei siihen hätään löytynyt, aloin minä ajaa aamulenkin pakettiautolla ja Aaron, yksi opiskelijalähettimme, ajaa iltapäivälenkin isommalla avolavapakulla, jonka lavalle Larry nikkaroi penkit ja katoksen sadetta/aurinkoa vastaan. Minä kun en viihdy noiden isompien autojen ratissa, niin iltapäivälenkki jää automaattisesti muiden hoidettavaksi. Tosin meidän pakun laturissa on jotain hämminkiä ja se ei lataa akkua kunnolla. Niinpä tuossa yhtenä aamuna, kun yritin käynnistää pakua, se ei suostunut käynnistymään. Onneksi seurakunnalla on myös paku, joten sain Larrylta sen avaimet ja pääsin ajamaan lenkin. Larry tsekkasi koulun pakun tilanteen, latasi akkua ja kävi koeajolla. Kuvittelin hänen ladanneen akun, mutta kun seuraavana aamuna yritin käynnistää sitä, ei se edelleenkään suostunut käynnistymään. Nyt tiesin, että seurakunnan pakussa ei ole polttoainetta riittävästi, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi hypätä avolavapakun rattiin, ajaa Larryn talolle, herättää Larry ja pyytää hänet kuskiksi lenkille. Itse lähdin seuraneidiksi... Onneksi nyt näyttää siltä, että kuun vaihteessa saamme uuden kuskin, kun saamme uuden pastorin, joka lupasi tarvittaessa alkaa ajamaan kyydit!
Kun tässä on monenlaiseen hommaan joutunut mukaan, niin täytyy sanoa, että kyllä tuosta "tittelivalikoimasta" yksi on ylitse muiden - prinsessa! Kiitos meidän ihanien oppilaiden... Meidän asunnot ovat vanhan koulurakennuksen toisessa kerroksessa. Monesti, kun lounastauon jälkeen palaan toimistoon ja laskeudun portaat alas, portaiden alapäässä on joitakin oppilaita tekemässä tehtäviään. Kerran, kun laskeuduin alas, yksi tytöistä totesi toisille: "Tehkää tilaa, prinsessa saapuu". Nauroin moiselle toteamukselle, mutta kun seuraavana päivänä sama toistui, pysähdyin ja totesin, että itseasiassa prinsessahan kuulostaa oikein mukavalta. Sehän on lähestulkoon sama kuin rehtori (principal). Siitä lähtien tytöt ovat kutsuneet minua rehtorin sijasta prinsessaksi. 👸
Rohkea siskoni!<3 Luin juuri kolme viimeistä postiasi ja tippa tuli silmään, niin jännittävää on elämäsi siellä! Juu-u, Kosrean jälkeen ei varmaan enää mikään pelota ja tiedät kykeneväsi ihan mihin vaan! Johtajan elämä, siinä on haastetta kerrakseen...Näin läheltä yhtä seuranneena - vaikkakin hyvin toisenlaisessa paikassa. Toivottavasti pääset välillä myös katkaisemaan putken ja hieman hengähtämään. Että jaksat seuraavan maratoonin :P Toivon ja uskon että työ siellä tuntuu yhtä antoisalta ja siunatulta kuin edellisessä paikassa! Kun omat niksit on käytetty - ja jo ennen sitä - onneksi yläkerrassa on ehtymätön varasto ratkaisuja ja auttamisintoa jokaiseen hetkeen! Iso rutistus ja paljon paljon lämpöisiä ajatuksia täältä!!! Olet rukouksissa! <3:lla siskosesi
VastaaPoista<3 Kiitos aina yhtä ihana pikkusysteri!!! Tuntuu niin hyvältä tietää, että ympäri maailmaa löytyy rukoilijoita, jotka muistaa! Kyllä täällä sellaisessa prässissä välillä ollaan, että ei tätä yksin todellakaan jaksaisi. Halit! <3
Poista