lauantai 9. elokuuta 2014

Happy, happy, happy :)

Wau! Olipa ilta! Päivän toinen kirkkoreissu oli totaalisesti erilainen kuin aamuinen. Tällä kertaa olin ajoissa (15 min ennen alkamisaikaa). Vähän ihmeissäni katselin, kun ketään ei näkynyt missään. Porttikongikin oli kiinni, mutta ei sentään lukossa, joten uskaltauduin peremmälle. Kiipesin raput ylös kirkon ovelle ja totesin oven olevan lukossa. Rappusilla istui nuori pariskunta Jakob ja Marka, joita tervehdin ja kysyin, ovatko hekin menossa kirkkoon. Olivat menossa ja heillä oli avainkin - kotona :) No, siinä avainta odotellessa oli hyvää aikaa jutustella. He pahoittelivat kovasti aamuista kokemustani, kun kukaan ei tulkannut kirkossa ja lupasivat, että täällä on aina joku, joka voi tulkata. Marka minulle tulkkasikin. Oli aika paljon mukavampaa, kun ymmärsi, mistä puhutaan :) Laulutkin olivat yhtä lukuunottamatta kaikki tuttuja, vaikkakin hieman oudolla kielellä. Onneksi kroatiaa on helppo lukea/laulaa, kun sekin lausutaan jokseenkin niin kuin kirjoitetaan. Ja täällä ei juurikaan ole niitä konsonattihirviösanoja :D

Jumiksen jälkeen Marka pahoitteli, että viikon päästä he eivät ole paikalla, kun lähtevät rannikolle lomalle, mutta pyysi saman tien paikalle hyvää englantia puhuvan miehen, jonka ajatteli voivan tulkata. Kävi ilmi, että mies on vaimonsa kanssa lähdössä viikon päästä Belgradiin Heritage Singersien konserttiin. Hän kysyi, olisinko minä kiinnostunut konsertista, hän voisi järjestää ilmaisen lipun minulle. Tottahan minä olen kiinnostunut! Hetken päästä minulla oli lippu ja paikka bussiin, joten Belgrad odottaa ensi viikonloppuna! Huippua!!! Siinä jutustellessa tämä mies kysyi, missä minä asun ja kävi ilmi, että he ovat vaimonsa kanssa asuneet samassa asunnossa pari vuotta sitten tullessaan Zagrebiin!

Enemmän kuin onnellisena olin lähdössä kirkosta ratikalle, kun Jakob ja Marka totesivat, että ei, ei, me viemme sinut kotiin! Niinpä seikkailu pimenneessä Zagrebin illassa jäi väliin tällä kertaa ja sain kyydin kotiovelle asti. Lopuksi vielä vaihdoimme yhteystietoja ja sain kehoituksen soitaa tai laittaa sähköpostia, jos mitä tahansa tulee eteen, missä he voivat olla avuksi. Ihanaa kuulua tällaiseen isoon kansainväliseen perheeseen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti